Varför gör företag pressreleaser egentligen? Genom att släppa viktig information via en pressrelease kan företaget nå ut till nuvarande, tidigare och blivande kunder. Det är ett sätt att förmedla information på ett informativt och seriöst sätt via media.
Journalisterna gör en del av jobbet
Företag som har pressreleaser som en del av sin PR-strategi kommer att skjuta över en del av arbetet på de journalister som jobbar på tidningar, tv och radio. Du som skriver pressreleasen behöver bara tänka på att skriva något av kvalitet och som är läsvärt så att det faller i god jord. Om en journalist plockar upp just din pressrelease kan det hända att informationen får ytterligare spridning när nyhetskanalens läsare delar med sig av vad de läst, hört eller sett.
Bra för sökmotorerna
Genom att regelbundet göra pressreleaser kan ditt företag öka chanserna att få bra ranking i sökmotorerna. Dels kan det leda till att företagets hemsida får länkar från olika håll. Dels framträder företagsnamnet på ett sätt som är gynnsamt för dess rykte på nätet. Se vidare på denna sida http://presskanalen.se/.